PubliceradKategorier: För anordnare, För utbildare
Ökad funktionalitet med hjälp av tillägg

Alla utbildare har inte samma behov av olika funktioner, men det finns några grundläggande som bör vara intressanta för de flesta. Alla funktioner vi går igenom här hänger på att du använder Google Chrome som webbläsare då funktionerna kommer i form av tillägg som du installerar och aktiverar i Google Chrome. Har du inte Chrome installerad så hittar du den här.

För att installera tilläggen i Chrome Web Store så klickar du på ”lägg till” så dyker det upp längst upp till höger i webbläsaren. För att göra det lite enklare så hittar du en instruktionsfilm över tilläggen längre ner. Notera också att vissa tillägg behöver installeras av ALLA deltagare, medans andra bara behöver installeras av dig/utbildaren. Tilläggen måste också vara installerade INNAN mötet påbörjas.

Det finns hur många olika tillägg som helst, men i det här inlägget tittar vi på dessa fem, och längst ner finns en video som närmare beskriver allt:

  1. Google Meet Grid View
  2. Nod
  3. Meet Attendance
  4. Push to talk
  5. Dualless splitter

1. Google Meet Grid view (fix)

Det här tillägget låter dig se alla deltagare samtidigt på din skärm. Tillägget ska bara installeras av utbildaren då det blir svårt för de studerande att se din presentation om hela deras skärmen täcks av mötesdeltagare. Det fungerar bara på dator, så om du använder en surfplatta som extra skärm till exempel så går det inte lika lätt. Det finns en väg kring det, där du behöver använda Google Remote Desktop. Vill du ta dig an det så finns det en bra beskrivning här.

Hämta Grid View

2. Nod

Det här Chrome-tillägget lägger till Facebook-liknande reaktioner i Google Meet. De studerande kan klappa, räcka upp handen eller visa reaktioner utan att sätta på sin mikrofon. Alla deltagare behöver installera tillägget för att kunna se och använda reaktionerna.

Hämta Nod

3. Meet Attendance

Med det här tillägget kan du enkelt registrera vem som är närvarande. Genom att klicka på tillägget så sparas deltagarna tillsammans med en tidsstämpel direkt i Google Sheets och du kan använda det hur många gånger du vill under lektionen. Det är bara du som utbildare som ska installera tillägget.

Hämta Meet Attendance

4. Push to Talk

När detta tillägg är installerat kan deltagarna använda mellanslagstangenten för att stänga av och sätta på sin mikrofon istället för att behöva klicka på mikrofonikonen på skärmen. Tillägget behöver installeras av alla som vill använda det och för att det ska fungera så krävs det att man först stänger av sin mikrofon genom att trycka på ikonen på skärmen.

Hämta Push to Talk

5. Dualless Window Splitter

Har du inte tillgång till två skärmar så är det här en bra lösning för att både kunna dela din skärm med klassen och samtidigt se dem (i Grid View) eller hålla koll på chatten.

Hämta Dualless Window Splitter


Kommentera

Missa inte

För dig som
STUDERAR

Till tipsen!

För dig som
UTBILDAR

Till tipsen!

För dig som
ANORDNAR

Till tipsen!
följ oss