När hela YH-världen i våras hastigt tvingades att gå från platsbunden undervisning till distansundervisning så gällde det att snabbt komma igång. Ett av de beslut som var tvunget att fattas gällde vilket verktyg skolan skulle välja för distansundervisning. Några skolor har valt att använda Googles nyutvecklade mötesverktyg Google Meet. I dagsläget saknas dock flera av de funktioner som du hittar hos t ex Zoom, Teams, Go to Meeting m fl. och utbildare som har erfarenhet av distansundervisning i något av dessa verktyg känner att de blir begränsade och att de får svårt att leverera den bästa versionen av sin kurs. Glädjande nog så släppte Google i slutet av juni information om att flera av de mest efterfrågade funktionerna kommer att komma till Google Meet. Dock ges ingen närmare information om hur snart det kommer att ske, så tills dess så får vi lösa det på andra sätt.

Ökad funktionalitet med hjälp av tillägg

Alla utbildare har inte samma behov av olika funktioner, men det finns några grundläggande som bör vara intressanta för de flesta. Alla funktioner vi går igenom här hänger på att du använder Google Chrome som webbläsare då funktionerna kommer i form av tillägg som du installerar och aktiverar i Google Chrome. Har du inte Chrome installerad så hittar du den här.

För att installera tilläggen i Chrome Web Store så klickar du på ”lägg till” så dyker det upp längst upp till höger i webbläsaren. För att göra det lite enklare så hittar du en instruktionsfilm över tilläggen längre ner. Notera också att vissa tillägg behöver installeras av ALLA deltagare, medans andra bara behöver installeras av dig/utbildaren. Tilläggen måste också vara installerade INNAN mötet påbörjas.

Det finns hur många olika tillägg som helst så i det här inlägget börjar vi med dessa fem:

  1. Google Meet Grid View
  2. Nod
  3. Meet Attendance
  4. Push to talk
  5. Dualless splitter

I nästa inlägg tittar vi på möjligheten att använda whiteboard i Google Meet och tar en närmare titt på hur du kan göra för att kunna se de studerande samtidigt som du delar din egen skärm på andra sätt än genom att använda tillägget Dualless splitter som vi går igenom här nedanför.

1. Google Meet Grid view (fix)

Det här tillägget låter dig se alla deltagare samtidigt på din skärm. Tillägget ska bara installeras av utbildaren då det blir svårt för de studerande att se din presentation om hela deras skärmen täcks av mötesdeltagare. Det fungerar bara på dator, så om du använder en surfplatta som extra skärm till exempel så går det inte lika lätt. Det finns en väg kring det, där du behöver använda Google Remote Desktop. Vill du ta dig an det så finns det en bra beskrivning här.

2. Nod

Det här Chrome-tillägget lägger till Facebook-liknande reaktioner i Google Meet. De studerande kan klappa, räcka upp handen eller visa reaktioner utan att sätta på sin mikrofon. Alla deltagare behöver installera tillägget för att kunna se och använda reaktionerna.

3. Meet Attendance

Med det här tillägget kan du enkelt registrera vem som är närvarande. Genom att klicka på tillägget så sparas deltagarna tillsammans med en tidsstämpel direkt i Google Sheets och du kan använda det hur många gånger du vill under lektionen. Det är bara du som utbildare som ska installera tillägget.

4. Push to Talk

När detta tillägg är installerat kan deltagarna använda mellanslagstangenten för att stänga av och sätta på sin mikrofon istället för att behöva klicka på mikrofonikonen på skärmen. Tillägget behöver installeras av alla som vill använda det och för att det ska fungera så krävs det att man först stänger av sin mikrofon genom att trycka på ikonen på skärmen.

5. Dualless Window Splitter

Har du inte tillgång till två skärmar så är det här en bra lösning för att både kunna dela din skärm med klassen och samtidigt se dem (i Grid View) eller hålla koll på chatten.

Jonna & Jeanette

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *