Meny

Hur engagerar jag andra människor? Peder Sönnergaard har tipsen!

Peder Sönnergaard arbetar idag som YH-samordnare hos Xenter i Botkyrka och har en gedigen bakgrund inom att utbilda och föreläsa för vuxna - och inte minst - att väcka engagemang!

Idag är kommunikation, coachning och engagemang en stor del av Peders arbete. Undrar du hur du ska engagera andra i exempelvis klassrummet? Peder delar med sig av några korta tips och sina arbetssätt.

Hur engagerar jag andra människor? Peder Sönnergaard har tipsen!

Foto: Privat (Peder Sönnergaard)

Vad är det roligaste med att arbeta med just utbildning och engagemang?

- När jag ser glöden i ögonen hos andra. För att skapa glöden i ögonen så måste jag också förtjäna den. Jag ser till att bjuda upp till dans. Vad kan jag göra eller säga för att stimulera den andra människan? Sakta men säkert tänds den där glöden och det gör den när jag arbetar med det roligaste jag vet. Jag vill att alla ljus ska tändas!

Vad är dina bästa knep för att engagera andra?

- Jag lutar mig mot mycket av det jag sagt och gjort tidigare och den erfarenhet jag plockat med mig av det. Mitt första tips är att jag exempelvis tänker att jag alltid endast har fyra sekunder på mig att göra ett bra första intryck. Sen har jag 30 sekunder på mig att förstärka det första intrycket - eller rädda det kan man också säga, om dina första fyra sekunder inte gick så bra. Sen är det kört. Det kan låta grymt, men så är det. Därför repeterar jag mina första sekunder som ett mantra inför varje föreläsning. Jag är så paranoid att jag nästan alltid åker till lokalen dagen innan och gör mina första sekunder på plats. Det är visserligen utan publik. Men innan jag åker hemifrån gör jag det också en gång framför familjen.

Mitt andra tips är att luta dig mot retorikens grundpelare, ethos, patos och logos, i all presentation och kommunikation. Grunden är att få alla delaktiga i det du gör och säger och lyckas du hålla den triangeln i balans, med alla sidor lika långa, då kommer det alltid att gå bra. Öva tills det sitter i ryggmärgen.

Om man känner sig lite nervös och ska exempelvis utbilda, vilka tre saker tipsar du om att man ska lära sig då?

- KBT (kognitiv beteendeterapi), mental träning och Mindfullness. Jag använder mig dagligen av mental träning och det kan man använda inom det mesta - vad man än arbetar med.

Vad tycker du är mest utmanande med utbildning och att engagera?

- Att alltid bli bättre på det. Min ambition är att vara 100 % varje gång. Jag brukar skoja och säga att det är nästan omöjligt att alltid vara bättre men det är det som driver mig. Jag kommer slåss för att alltid nå 100 %.

Hur har du arbetat med ditt personliga varumärke och din framgång med att engagera?

- Det starkaste för min del är word of mouth. Så har det varit i hela mitt liv. Det är en person som rekommenderar mig till någon annan. Den personen rekommenderar till ytterligare en och plötsligt är det ringar på vattnet. Sen måste man också vårda sitt varumärke och komma vidare och då måste man anstränga sig. Du har säkert hört “Jag är aldrig bättre än min senaste föreläsning” tidigare och så är det. Det är också ett mantra jag lever efter. Du är aldrig bättre än din senaste föreläsning.

Vad är ditt bästa föreläsarminne när det gäller engagemang?

- Jag har många men om jag ska välja ett starkt minne så är det när jag höll i en föreläsning om sociala medier. Gruppen blev större och större under dagen som jag föreläste. En del föreläsare kanske har varit med om det motsatta - att det glesar ut under dagen men denna gång blev det fler och fler. Den enkla anledningen var att alla var uppkopplade (passade ämnet perfekt) och på så sätt spred sig föreläsningen och ordet om mig. Alla var glada och nöjda efteråt. Att få en sådan så kallad direkt utvärdering, är mitt starkaste minne.

Vad gör du i ditt arbete idag?

- Jag arbetar som YH-samordnare vilket innebär att jag samordnar våra samtliga yrkeshögskoleutbildningar från ax till limpa. Först måste jag se till att vi får en utbildning (nu är det spännande tider!) Det handlar mycket om att få MYH att förstå vad det är vi söker mot bakgrund av vad arbetslivet efterfrågar. Utefter det skräddarsyr vi en utbildning som ska matcha efterfrågan. När utbildningen är klar och beviljad startar processen med att marknadsföra utbildningen gentemot människor som vill söka till utbildningen. Efter det startar resan med att ta in de mest lämpade kandidaterna, ta sig genom utbildningen och coacha dem och se till att de tar sig igenom utbildningen till 100 %. Jag hjälper de studerande med att diskutera allt från utmanande studier, till pyssligt privatliv eller diskussioner om att byta riktning i arbetslivet. Samt att de får jobb efter avslutad utbildning.

Under och efter gäller det att få ut de studerande på LIA (lärande i arbete), på arbetsplatser där de kanske finner sina framtida jobb. I många fall får de studerande jobb på sin senaste praktikplats som ligger närmast examensdagen. Efter sex månader gör vi en uppföljning och frågar hur det har gått och vad de gör idag.

Hur kom du i kontakt med YH-utbildning från första början?

- Det var via er på Ackebrink för fem år sedan. Ni efterlyste föreläsare och jag hade en del strängar på min lyra som passade ert kursutbud just då. Som entreprenör och företagsdrivare sedan flera år tillbaka kan jag en hel del om just företagande, affärsmannaskap, projektledning och förhandling m.m. Så fortsatte min resa in i YH-världen efter det!

Hur engagerar du andra människor? Dela med dig av dina bästa tips och arbetssätt! Kommentera gärna.

Peder: - Jag ber alltid folk göra sådant som jag själv kan göra eller har gjort. På så sätt lever jag som jag lär och det i sig får andra lättare att göra saker som de kanske inte har gjort förr eller göra om något och ännu bättre.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Anna Visuri

info@ackebrink.se

Kommentera gärna!

Vi modererar kommentarsfältet på vardagar mellan 09:00 - 16:00.

Se vår policy för sociala medier