Meny

Hur arbetar du som utbildare med ditt personliga varumärke på nätet?

Marie Andervin “laddar människor och företag med digital kompetens”, som hon själv uttrycker det, och delar här med sig av sina tankar och idéer.

Marie brinner för att skapa atmosfärer som engagerar och för närvarande gör hon sitt yttersta för att sprida kunskap om den digitala resan för företag och deras medarbetare.

Hur arbetar du som utbildare med ditt personliga varumärke på nätet?

Fotograf: Niklas Palmklint

Marie: - Mitt intresse för marknadsföring har funnits länge och mitt perspektiv har alltid varit kundperspektivet och relationsutveckling. Jag utgår från min privata vision om vad jag önskar att leva med när jag jobbar. När jag jobbar så vill jag skapa atmosfärer som engagerar. Det kan jag göra på en mängd olika sätt, som utbilda exempelvis. Min mission är att tillgängliggöra kunskap om den digitala resan för så många som möjligt. Jag arbetar med att skapa konkurrenskraft genom att addera med både digital kunskap som digital mognad.

Vad är dina bästa tips för att arbeta med sitt personliga varumärke på nätet, som utbildare?

- Allt beror självklart på din tillgängliga tid och din strategi. Du ska vara dig själv och du ska hitta din egen väg. Börja med att tänka “vem är jag och hur är jag digitalt”. Stämmer de två ”bilderna” överens? En del människor är väldigt extroverta och gillar att vara i centrum och agera på ett visst sätt. Andra kanske är mer timida och vill verka tillsammans med andra.

Ett sätt att boosta sig själv på nätet är att bygga upp en hög digital status och utveckla värdeskapande relationer. Tänk “vad vill jag göra för skillnad och för vem”. När du är klar över din roll, vet du också vad du ska säga. Sen behöver du säga det om och om igen i en mängd olika kanaler och i en mängd olika format. Självklart måste du också förtjäna din plats i olika sammanhang - och då får du som utbildare ta reda på vilka de sammanhangen är. Du måste hitta ditt ekosystem och leva som du lär.

För att sammanfatta är mina råd följande:

- Var dig själv

- Förstå vilken skillnad du vill göra för andra och hur du ska göra det

- Bestäm vad du ska kommunicera

- Identifiera vilka sammanhang är viktiga för dig som utbildare

- Agera, var ödmjuk och ha kul!

Hur har du byggt upp ditt personliga varumärke på nätet?

- För mig har det alltid handlat om att utveckla relationer. Jag har jobbat med mitt personliga varumärke på nätet sedan 2003, i olika faser. Jag har gjort olika saker under olika perioder i mitt yrkesliv och beroende på hur jag behövt positionera mig har jag utefter det försökt leva som jag lär. Jag har hela tiden tänkt långsiktigt.

För mig är mitt personliga varumärke detsamma som leverans! Före, under och efter en utbildning. Jag försöker alltid göra mitt bästa och alltid skapa atmosfärer som engagerar. Lyckas jag med det, blir utbildningarna bra och det är där som mitt personliga varumärke byggs - tillsammans med studenterna, andra lärare, föreläsare och uppdragsgivare.

Har jag det i åtanke så betyder det att varje person jag möter - IRL eller digitalt - kommer uppfatta mig på något sätt, antingen i linje med hur jag önskas uppfattas, eller inte. Med som det här riktmärke försöker jag agera efter min egen vision. Utöver detta är det viktigt för mig att skapa nya kontakter och därför försöker jag koppla upp mig digitalt med varje person jag möter, på LinkedIn eller i någon annan kanal. Jag vill att andra ska komma ihåg mig och tänka på mig om de söker någon med kompetens inom mitt område.  

Vad är det roligaste med att arbeta med utbildning?

- När jag ser att andra lyckas. Att lyckas handlar för mig om olika saker beroende på vem det handlar om. Det kan vara en studerande som haft väldigt svårt för en viss sak, men som lyckats komma över det hindret. En annan har lyckats i en digital resa och en tredje som har tagit del av min kunskap och skapat något nytt av det. Jag gillar också mötena med andra människor och att inte bara jag delar med mig av min kunskap, utan även jag får uppleva andra som delar med sig av sin kunskap till mig.

Det bästa med utbildning är att jag får vara delaktig i en annan individs digitala resa och se den kunskapsförflyttning som sker. Det är så inspirerande och lika lärorikt varje gång!

Vad är det mest utmanande med att arbeta med utbildning?

- Inom mitt område går utvecklingen så fort att jag inte kan sluta vara nyfiken eller sluta ta till mig nya sker. Jag måste hela tiden vara i ett “BETA-mode” och testa allt. Det är tufft men det är också roligt.

Har du några pedagogiska knep när du undervisar?

- Jag använder mig säkert av en hel del som jag inte tänker på just nu. Det viktigaste för mig är att förväntningshantera. Jag säger aldrig att jag är en expert eller vet bäst - det är svårt i mitt ämne. För mig är det viktigt att förklara att min roll är att få andra att växa, lära dem hur de tar till sig kunskap så att de kan ta det vidare och krydda med andra saker. Vi vet alltid bäst tillsammans. Gruppens kollektiva intelligens är mycket större än min och lösningarna blir mycket mer dynamiska.

Jag vill också lägga ett stort ansvar på mina studerande. De behöver lära sig att tänka själva, att arbeta i grupp och söka egna svar - jag vet ju att de kan! Tystnad är ett bra knep! Jag är tyst tills någon svarar om jag ställt en fråga. Tystnad ger också tid för reflektion för de studerande.

Hur engagerar du dina studerande på bästa sätt?

- Jag utmanar studenterna, både på gott och ont. Ibland tycker de att det är jobbigt eller obehagligt men när utmaningen är över kan jag oftast påvisa hur de har vuxit kompetensmässigt. Detta ger självförtroende och trygghet.

Eftersom jag undervisar inom det digitala området är det också viktigt för mig att ta in mekanismer inom det digitala till verkligheten. Ska mina studerande arbeta som kommunikatörer så behöver de lära sig människans olika mekanismer och sätt att agera, särskilt på nätet. Agerar man på nätet är det viktigt att just tänka först och agera sen. De måste också lära sig att bli bedömda för det blir man i det här yrket.

Det är också viktigt att använda teori från böcker till verkliga situationer och miljöer. Övningar och diskussioner brukar sätta fart på mina studeranden.

Hur tänker du när du ska förbereda dig inför att undervisa eller skapa uppgifter?

- Jag har ingen bestämd mall när jag kommer in i ett klassrum. Jag kanske har ett grundmaterial på X antal slides i en PP-mall och jag har en översiktlig plan över vad jag vill hinna gå igenom - men vägen dit beror alltid på de studerande och deras frågeställningar.

För mig är det viktigt att väva in vad som händer i omvärlden just nu och bygga dagen utifrån det. Det blir agilt. Sen arbetar jag också utifrån samverkan. Om mina studerande ska arbeta digitalt och kommunicera behöver de också göra den digitala resan och få en digital mognad för att känna sig bekväm med det. Det bygger jag medvetet in i utbildningen genom att skapa övningar som gör att de kan utvecklas i en trygg värld. Jag måste stresstesta dem eftersom det är en väsentlig resa de behöver göra.

Sen är det också självklart att de får arbeta med uppgifter som de kommer få arbeta med i arbetslivet.

Vad är ditt bästa utbildarminne?

- För bara ett par veckor sedan hade vi avslutning med en klass då alla fick ett A4-papper på ryggen. Alla fick i uppgift att skriva positiva saker om varje person. När vi var klara hade jag ett papper med 34 tummen-upp-grejer och det var verkligen en boost för egot!

Ett annat minne är när en klass besökte ett seminarium inom digital kommunikation. Klassen var lite orolig och tänkte att de inte kunde så mycket. När seminariet avslutades så tänkte många att de kunde mer än de som höll i seminariet. Det var verkligen kul att se hur deras självförtroende ökade och jag fick uppleva hur de insåg hur mycket de faktiskt lärt sig under de tre första månaderna.

Hur arbetar du som utbildare med ditt personliga varumärke på nätet? Kommentera gärna och dela med dig av dina tankar!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev.

Liknande artiklar

Hur nätverkar du?

 

 

Anna Visuri

info@ackebrink.se

Kommentera gärna!

Vi modererar kommentarsfältet på vardagar mellan 09:00 - 16:00.

Se vår policy för sociala medier