Meny

Mina bästa knep som föreläsare och utbildare

Ulf Bengtsson, en av våra utbildare inom ekonomi, delar med sig av sina bästa knep som föreläsare och utbildare.

Ulf har utbildat sen början av 2000-talet och utbildat inom universitet, yrkeshögskolan och företag. Ulf: - "Jag brukar tänka att en bra föreläsning är 80 % utbildning och 20 % show".

Mina bästa knep som föreläsare och utbildare

Foto: Privat (Ulf Bengtsson).

Ulf skriver:

80 % undervisning, 20 % show

- Det ska vara kul att gå till lektionerna, och du ska lära dig något. Det får naturligtvis inte bli för mycket show, även om det är frestande, eftersom de studerande är där för att lära sig och om de inte lär sig något blir de inte nöjda. Men det är viktigt med humor.

Nörd och retsticka

- Jag ska inte säga att jag är någon större provokatör, men lite retsticka är jag nog allt. Det är roligt att säga till de studerande, ”va, kan ni inte det!?” om något som de förmodligen inte kan men som de imponeras av om någon faktiskt kan. Exempelvis amerikanska presidenter sedan andra världskriget. Vem var president i USA på 50-talet? När var Kennedy president? Nixonskandalen, när var det? Reagan, när var han president? Jag brukar se till att jag får tillfälle att lista presidenterna och regeringsår. Sedan brukar jag peka på Gerald Ford och säga att ”det var för övrigt han som inte kunde gå och tugga tuggummi samtidigt. Så nu vet ni det!”

Mitt tips är därför, visa gärna på någon nördig kunskap som de imponeras av om du kan! Vet ni förresten vilket som var det första objekt som blev avskrivet, eller som det lades upp en avskrivningsplan för? Colosseum i Rom. Det blev så in i vassens dyrt, så att för att inte alltför många huvuden skulle rulla kom man fram med konceptet avskrivningar, att kostnaden fördelas över nyttjandeperioden.

Tålamodsexperten

- Det sämsta du kan säga till dina studenter är ”men det där har ju jag redan förklarat, det ska ju ni kunna!” Uppenbarligen har de inte det. Du måste ha tonvis med tålamod och rent av tycka att det är kul att förklara något för tionde gången. De studerande måste känna att de ska kunna fråga fritt och att de inte ska få avsnäsningar till svar. 

Verkligheten, verkligheten, verkligheten

- Mitt bästa knep är att tänka att det jag lär ut ska vara så verklighetsanpassat som möjligt. Det ska vara verkliga exempel, verkliga företag, verkliga situationer.

En gång i Tranås skulle vi prata kassaflödesanalys. Jag kollade då i databaserna efter mindre företag i Tranås och hittade fyra riktiga företag som var lämpliga. Sedan använde vi dem i undervisningen. De studerande såg då att du kan räkna kassaflödesanalys på verkliga företag och de verkade roade av den lokala touchen.

Sedan är det alltid bra att ha en stor portion street smartness i undervisningen. Många av mina studerande kommer ut som redovisningsekonomer och då försöker jag alltid ta in situationer som har att göra med de praktiska sidorna av redovisningsbranschen, kundvård, att ta betalt, att hantera missnöjda kunder, att kommunicera med kunder på ett bra sätt, ”hur det funkar där ute”.

Lär dig hantera tystnaden

- Om vi pratar föreläsningsteknik är mitt bästa råd att lära sig att hantera tystnaden och att inte vara rädd för den. Jag vet en del utbildningar i presentationsteknik där det första du får göra är att bara stå framför alla och bara vara tyst. Att bara stå där och vänta in allas blickar, att känna hur lugnet kommer, känna hur alla tittar på dig och att det är ok. Många kan lätt skrämmas av att stå inför en publik och inte säga något, men poängen är att du som föreläsare måste vara bekväm med det.

Låt oss säga att du råkar säga fel, eller du får reda på att något du har sagt tidigare inte stämmer. Din första reaktion kanske är panik och då gäller det att känna tryggheten i att tystnad är ok. Under tystnaden kan du samla dina krafter för att sedan ta reda på vad som har gått fel för att ta fram rätt svar. Få inte prestationsångest - det är ingen biggie om du säger fel.

Hur engagerar du dina studerande?

- Jag utmanar och provocerar dem. Men det gäller att provocera snyggt och på rätt sätt. Jag utbildar inom ekonomi men är också en historie-nörd och kan slumpmässigt be klassen räkna upp exempelvis amerikanska presidenter. Jag upplever att avsteg engagerar. Med humor, charm och specialkunskaper kan jag visa att jag är lärd och sporra de studerande genom “det här borde ni kunna!”. För mig är det viktigt att kunna skoja lite och använda mig av min charm.

Är man en teaterapa som jag så måste man gilla att få uppmärksamhet och få med sig alla. Jag gillar att stå och prata och charma dem med både morot och piska.

Det jag finner mest utmanande med att arbeta med utbildning är att hitta exempel och undervisningsmaterial - både högt som lågt. Står du inför 30 personer ska du också lyckas med att lägga det på rätt nivå. Oftast finns det kursmål man kan ha som riktlinjer men är de breda eller mer högtflygande kan det vara svårt med nivån. Jag vill ju att det ska vara lika för alla men alla har olika förutsättningar och ligger på olika nivåer. En del behöver mer hjälp och andra behöver mindre hjälp. Jag vill att alla ska få samma hjälp och jag vill samtidigt vara rättvis. Sen kan det vara en utmaning att stå inför en klass men har man rutin på det så löser det sig av sig självt.

Vad är ditt bästa föreläsar-minne?

- En föreläsning jag minns är min första föreläsning i Lund när jag läste statsvetenskap. Vi hade en professor i nationalekonomi och han gick igenom statsbudgeten. Han var konkret och han höll hela klassen engagerad genom att visa dem något centralt och konkret som påverkar oss alla.

Sen är det självklart alltid häftigt att följa mina egna studerandens utveckling.

Vad skulle du vilja lära dig mer om inom utbildning?

- Frågan har förföljt mig i flera dagar. Vet inte riktigt. Men personligen skulle jag vilja utveckla min röst, att jag inte pratar så sluddrigt och lågt. Varje gång jag föreläser måste jag ta i så förbenat, och om jag inte tänker på rösten är det ingen som hör något. Så röstutveckling, hur fungerar det?

Känner du någon som arbetar med röstutveckling? Vem borde vi intervjua?

Vad är dina bästa knep som föreläsare? Hur engagerar du din publik? Kommentera gärna!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

 

Anna Visuri

info@ackebrink.se

Kommentera gärna!

Vi modererar kommentarsfältet på vardagar mellan 09:00 - 16:00.

Se vår policy för sociala medier