Meny

“Lägg din energi på dialog och samtal i klassrummet”

Det uppmanar Magnus Colding, en av våra beundransvärda föreläsare inom IT. Magnus är en erfaren utbildare med mångårig erfarenhet, och bjuder här på sina reflektioner kring utbildning inom yrkeshögskolan.

Magnus - “Om jag tittar på min egen utveckling som utbildare, så minns jag att jag i början av min utbildarkarriär hängde upp mig på powerpoint-mallar och hur de ska se ut. Idag lägger jag min energi på dialog och samtal i klassrummet istället”.

Foto: Privat (Magnus Colding)

Hur skapar du diskussioner i klassrummet?

- Om jag tittar på min egen utveckling som utbildare, så minns jag att jag hängde upp mig på PP-mallar och hur de ska se ut. Idag lägger jag min energi på dialog och samtal i klassrummet istället. Jag vill lära känna de studerande och ta reda på varför de är där. Jag hugger gärna lite för att skapa diskussioner. För mig är det också viktigt att få bjuda på mig själv. Jag vill skapa en avslappnad miljö. Avväpning med öppen stil är min grej.

Jag är också lite av en teaterapa och jag gillar att berätta om komplexa saker på ett enkelt sätt. Det är verkligen skillnad på att utbilda 16-åringar, 25-åringar och folk upp till min ålder och ännu äldre. Men det är lika roligt och det är spännande med alla typer av människor, oavsett kön, bakgrund eller synsätt på livet. Jag försöker alltid anpassa min pedagogik efter olika målgrupper och få in olika infallsvinklar. Min erfarenhet är att praktik är det bästa sättet i de flesta fall - i alla fall inom mitt område. Jag ser pedagogiken som en utmaning och ser kontinuerligt över den. En måste ju testa nya grepp ibland också - dels för att roa mig själv men också lära mig mer.

Hur håller du de studerande engagerade?

- Jag vill motivera mina studeranden och det kan jag göra genom att exempelvis berätta hur arbetslivet ser ut inom mitt yrke. Jag gör gärna studiebesök och gör andra saker än bara sitter i klassrummet. Det är det jag gillar med YH som utbildningsform - där finns kombinationen av teori och praktik samtidigt som YH-utbildning är väldigt konkret och tydlig med “detta blir du när du är klar”. Jag tror att den tydliga anknytningen till näringslivet motiverar de studerande!

Dialogen med de studerande är viktig och det är häftigt att följa hur de växer i sin roll. Jag håller gärna kontakten med mina studerande för att se var de hamnar i framtiden och om vi där och då kan stödja varandra på något sätt. Jag ser det också utbildning som en samhällsinsats eftersom vi faktiskt behöver mer folk som kan IT.

Vad tror du om vuxenutbildningen i framtiden?

- Jag tror på distansutbildningar. Det ena behöver inte utesluta det andra men jag tror på det flexibla lärandet. Jag tror på en kombination av att blanda det traditionella med det nya. Varför inte spela in föreläsningar och kanske ta diskussionerna och gruppövningarna på plats i klassrummet? Eller online? Endast kreativiteten sätter begränsningen.

Berätta om ditt bästa föreläsarminne!

- Detta kanske inte är mitt bästa föreläsarminne, men något som slår mig är ett minne från kanske 15 år sedan. Jag var jag på en kick-off i ett dåvarande arbete. Det var en dag som skulle inspirera oss och flera föreläsare var inbjudna. En av gästerna skulle prata om psykologi och utveckling, men när han väl stod uppe på scenen var han till synes jättenervös. Han flippade med sina papper, skakade och plötsligt började det brinna i hans overhead-apparat. “Är det här på riktigt”, tänkte jag. Det visade sig sen att han var en ståupp-komiker och skådespelare - inte en forskare som vi först trodde. Där satt vi och trodde att någon ska prata med oss om utveckling och så dök han upp och rev upp stället. Det motsvarade verkligen inte förväntningarna - Det var överraskande och roligt!

Hur skapar du dialog och samtal i klassrummet? Hur överraskar du? Kommentera gärna och hör av dig!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

 

Anna Visuri

info@ackebrink.se

Kommentera gärna!

Vi modererar kommentarsfältet på vardagar mellan 09:00 - 16:00.

Se vår policy för sociala medier