Meny

Ledarskap i klassrummet - Hur gör jag?

Med lång och bred erfarenhet av ledarskap i företag, i Sverige som utomlands, vet Charlotte Kendel hur viktigt det är med ledarskap.

Förutom att Charlotte är en av våra fantastiska utbildare fick vi även äran att intervjua henne om just ledarskap i klassrummet - Hur gör man egentligen? Ledarskap är nämligen något som är viktigt även för oss som utbildar.

Ledarskap i klassrummet - Hur gör jag?

Bild: Privat (Charlotte Kendel)

Charlotte är en driven ledare, utbildare och internationell coach och har genom hela sitt yrkesliv jobbat med projekt inom nationella som internationella organisationer och brinner för kommunikation, personlig utveckling och ledarskap. Charlotte har stort fokus på människor och brinner för att hjälpa individer att nå sina mål.

Varför är det viktigt med ledarskap i klassrummet?

- Det handlar om att visa vägen och det handlar om utveckling av individen. Det är ingen större skillnad på hur det är i företaget och hur det är i klassrummet. Du måste skapa ett ömsesidigt förtroende och lyckas skapa känslan av att “det är kul att lära sig”.

Hur kan jag arbeta med ledarskap i klassrummet?

- Visa intresse för varje individ och hela klassen. Jag brukar börja med att fråga de studerande vilka de är, fråga dem om deras bakgrund och vad de vill göra och lära sig. Jag får alltid positiv respons och de studerande brukar uppskatta att jag visar intresse för dem.

Återkoppla ofta. Ställ frågor och skapa ett öppet forum. Välkomna allt och alla. Inga frågor ska kännas dumma och ingen ska vara rädd för att ge konstruktiv feedback. Lyssna, ge feedback och välkomna deras återkoppling. Våga utmana de studerande! Visa också att du är människa. Vi kan alla säga eller göra fel. Även solen har sina fläckar!

Jag tycker också om att ge utrymme. Jag tror på frihet under ramar. Jag brukar förklara hur min ram ser ut. De får flytta sig fritt i den under deras etik, moral och värdegrunder. Som person och chef är inte jag den som sätter mig på folk för att få som jag vill - jag förväntar mig att de gör som jag önskar. Det handlar om ett ömsesidigt förtroende - mina studerande litar på mig - jag litar på dem. Det handlar om eget ansvar och sen finns det självklart alltid undantag.

Glöm inte att du ska kunna leverera också! Du ska kunna ditt ämne.

Hur håller man de studerande engagerade under långa utbildningspass?

- Ett tips är att utgå ifrån dig själv. Hur skulle du själv vilja ha en heldag inom detta för att lära dig på bästa sätt?

Jag tror personligen på interaktivt lärande och att varva teori med praktik, att involvera alla med frågor och att skapa många olika övningar.

Ibland kanske du har väldigt mycket du vill hinna med men inser att inte en dag räcker. Då är ett tips att skapa läxor och uppgifter de kan göra i efterhand istället. Undvik korvstoppning.

Glöm heller inte den ack så viktiga kaffepausen!

Hur kan man göra för att lyfta fram de tysta individerna i ett klassrum?

- Det är en hårfin balans. Dessa personer kanske är tysta p.g.a. blyghet eller osäkerhet, och det värsta du kan göra i deras värld är att peka ut dem.

Det jag brukar göra är att gå fram försiktigt och ta det i små steg. Jag brukar cirkulera i klassrummet och när jag närmar mig en viss person kan jag passa på att fråga “vad tycker du?”. Det blir en helt annan situation än att du står längst fram, pekar och ber någon längst bak att svara på din fråga. Då vänder sig alla om och du har uppfyllt den här personens mardröm.

Till ganska nyligen var det en person i en klass som berättade för mig att hon inte gillade att prata framför andra. Och genom att jag gjorde det jag gjorde pratade hon ganska mycket mot kursens slut. Vår öppna dialog fick henne att öppna sig.

Om man har problem med att någon tar mycket utrymme i klassrummet på fel sätt - vilka är dina tips för att hantera det?

- Det råkar man nästan alltid ut för. Det här händer lika ofta i företag som i klassrum. Jag tror att det är viktigt att man låter denna individ veta att du hör och ser denna och att du får denna person att förstå att andra också behöver utrymme.

Bli inte irriterad, då får du motsatt effekt. Ge dem en stund av uppmärksamhet, ge beröm och förklara att du vill ge även andra personer i rummet utrymme och att ni kan prata mer efteråt. Men inte just här och nu.

Hur gör man om man har en missnöjd klass?

- Jag skulle börja med att ta reda på varför det är en missnöjd klass och vad faktorerna är som har lett till att det är som det är. Man måste helt enkelt gå till botten med det hela och reda ut det. Det kanske handlar om faktorer du inte kan påverka och som du inte heller är anledningen till?

Ett tips för att lösa det kan vara att fokusera på gruppdynamiken. Jag skulle dela upp klassen och diskutera hur vi ska få det bättre. Jag skulle göra alla delaktiga i att vi tillsammans ska skapa regler och värdegrunder som vi i hela klassen ska sträva efter.

Har jag en ny klass börjar jag alltid med att berätta om mina husregler och att jag gärna sätter fler regler men att vi gör det tillsammans av respekt för varandra som mänskliga individer.

Charlotte Kendel sammanfattar sina bästa tips till ledaren i klassrummet

  • Peka inte ut någon som är blyg eller osäker
  • Du måste lyssna på dina studerande - Kör inte ditt eget race
  • Lova inte för mycket - du måste kunna leverera det du lovar
  • Förlora inte temperamentet
  • Lär dig att ta emot kritik och ta emot feedback - gå aldrig i självförsvar
  • Lägg tid på att förbereda dig - hur mycket material behöver du för en utbildning på tre timmar respektive sex timmar?
  • Göm dig inte bakom dina presentationer
  • Glöm inte att vara bestämd och våga sätta stopp på diskussioner när de spårar ur
  • Var tydlig. Annars öppnar du upp för många missförstånd

Vad är dina bästa tips och råd? Kommentera gärna!

Liknande inlägg

Tips & råd för teambuilding i klassrummet

Hur kan du använda dig av humor när du föreläser? Janne Westerlund har tipsen!

 

Anna Visuri

info@ackebrink.se

Kommentera gärna!

Vi modererar kommentarsfältet på vardagar mellan 09:00 - 16:00.

Se vår policy för sociala medier